Parhaillaan Venäjällä pelattavissa jalkapallon MM-kisoissa mestaruudesta taistelee yhteensä 32 joukkuetta. Niistä 22 saa sponsoritukea joko Adidakselta tai Nikelta. Uusimman sopimuksen mukaan esimerkiksi Adidas tukee Saksan joukkuetta 65 miljoonalla joka vuosi seuraaviin MM-kisoihin asti. Ranskan joukkue taas neuvotteli itselleen 50,5 miljoonan vuosituet Nikelta. Adidas kolminkertaisti sponsorituen määrän suhteessa edellisen sopimuskauden summaan.
Adidas ja Nike hylkäsivät palkkojen parantamisen
Tuore selvitysraportti kertoo, että megabrändien tuotantoketjuissa työskenteleville ihmisille ei ole liiennyt palkankorotuksia. Yritykset ovat kieltäytyneet jatkamasta vuonna 2008 alkaneen kampanjoinnin tuloksena solmittua sopimusta, jolla siis muiden muassa Nike ja Adidas sitoutuivat takaamaan tuotannoissaan työskentelevien järjestäytymisoikeuden. Samalla brändit suostuivat aloittamaan neuvottelut palkkojen parantamiseksi. Tuolloin solmittu Freedom of Association -pöytäkirja oli tulosta kansainvälisen Play Fair -verkoston kampanjoinnista, jonka taustalla oli muun muassa urheilubrändien lapsityöhön liittyvät skandaalit.
Kun verrataan nykyisiä tuotantokuluja 25 vuoden takaisiin, raportti toteaa, että esimerkiksi pelipaitoja ompelevien taskuun päätyy 30 % pienempi osuus kuin 1990-luvun alussa.
Kansainvälisen Clean Clothes Campaign -verkoston ja ranskalaisen Éthique sur l’étiquette -järjestön tekemän Foul Play -selvityksen tarkoituksena on ollut valottaa urheilubrändien liiketoimintamalleja suhteessa niiden tuotantoketjujen työoloihin. Selvityksen myötä Clean Clothes -verkoston aktiivit ovat kampanjoineet monissa Euroopan maissa, jotta jalkapallohuumassakin kiinnitettäisiin huomiota myös ihmisoikeuksiin.
Alle prosentti ompelijalle
Tunnettuja urheiluvaatemerkkejä tuotetaan paljon Indonesiassa, jossa 80 % tekstiilitehtaiden työntekijöistä on naisia, joiden kuukausiansiot ovat 82–200 euroa ja jäävät huomattavasti alle elämiseen riittävän palkan. Indonesiassa työntekijän pitäisi Asia Floor Wagen laskelmien mukaan tienata 363 euroa kuukaudessa, jotta sillä olisi mahdollista elättää itsensä ja perheensä.
Clean Clothes Campaign on laskenut, että jos Adidas ja Nike olisivat pitäneet sponsoritukensa entisellään, ne olisivat säästäneet tarpeeksi rahaa kattamaan elämiseen riittävät palkat vuodeksi kaikkiin neljään maahan, joissa niillä on eniten tuotantoa: Indonesiaan, Kiinaan, Vietnamiin ja Kambodzaan.
Yhdessä indonesialaisten ammattiliittojen kanssa Clean Clothes Campaign vaatii nyt Adidasta ja Nikea varmistamaan elämiseen riittävät palkat tuotantoketjuissaan. Paikallista ay-liikettä edustava Raja toteaa Clean Clothes -verkoston tiedotteessa:
– Brändien oli muutettava ostokäytäntöjään, sillä ne vaikuttavat työoloihin. Tietäen, että Indonesiassa tuotetun t-paidan työvoimakustannus on tuskin yhtä prosenttia sen hinnasta, tuntuisi loogiselta, että palkkoja voidaan hieman nostaa, eikö totta?
Tunnettujen urheiluvaatemerkkien vastuullisuutta on seurattu ennenkin, ja tulokset ovat olleet sekä myönteisiä että kielteisiä. Vuonna 2016 esimerkiksi Adidas selvisi parhaimpien joukossa kansainvälisessä kenkien vastuullisuusvertailussa ja sai toisessa vertailussa kiitosta myös läpinäkyvyydestään. Pari vuotta aikaisemmin Clean Clothes Campaign selvitti vaatemerkkien maksamia palkkoja. Tuolloin nyt mainitut Adidas ja Nike eivät vakuuttaneet.
Maailmanlaajuiseen Clean Clothes -kampanjaverkostoon kuuluvat Suomesta SASK ja Eettisen kaupan puolesta ry sekä ammattiliitot Pro, PAM ja Teollisuusliitto.
Teksti: Sini Saaritsa
Päivitetty 20.6. klo 13:55: lisätty CCC:n jäsenjärjestöt.