Intialainen puhelinpalvelualan ammattiliitto UNITES Professionals on saanut oikeuden edustaa alan työntekijöitä koko valtavassa Intiassa.
Kymmenen vuotta sitten puhelinpalvelutoiminta oli Intiassa pieni työllistäjä: muutamat kymmenettuhannet ihmiset saivat toimeentulonsa vastaamalla puhelimeen eri puolilta maailmaa ulkoistetuissa puhelinpalvelukeskuksissa.
Nyt ala työllistää arviolta miljoona, välillisesti jopa kolme miljoonaa ihmistä, ja tehtävät ovat monimuotoistuneet: jopa lääkärien saneluja kirjataan ja röntgenkuvia tulkitaan Intiasta koko englantia puhuvaan maailmaan.
Turvattomuutta ja kohtuuttomia tulospaineita
Aikaeron selättämiseksi puhelinpalvelutyötä tehdään pitkälti öisin. Yötyö houkuttelee piristeiden käyttöön ja on turvatonta naisille, joita suurin osa alan työntekijöistä on.
– Seksuaalinen häirintä on yleistä, ja päihteet sekä suunnattomat tulospaineet aiheuttavat mielenterveysongelmia. Puhelinpalvelutyöntekijät ovat aivan yhtä epäedullisessa asemassa kuin monet perinteisempien alojen työntekijät Aasiassa, kertoo SASKin ohjelmasuunnittelija Seppo Karppinen.
Juuri siksi tarvitaan ammattiliittoa. SASKin ja PAMin hankkeella on tuettu UNITES-liiton syntyä ja kehittymistä Intian puhelinpalvelualan työntekijöiden oikeuksien ja etujen puolustajaksi. Varsinainen hanke päättyi viime vuoteen, mutta sen tuloksia arviodaan vielä tänä vuonna.
Ammattiliitto UNITES perustettiin 2006, kun ala oli vielä lapsenkengissään. Tarve oman liiton perustamiselle oli suuri, koska yhtäkkiä työmarkkinoille tuli sankoin joukoin korkeasti koulutettuja, oikeuksistaan tietämättömiä nuoria, joiden vaikeat työolosuhteet eivät kiinnostaneet ketään, kuvaa Karppinen.
Linkki hankkeen kuvaukseen.