Neuvottelut teollisuus- ja palvelualojen maailmanliittojen sekä alan johtavien muotibrändien kanssa on saatu viimein päätökseen. Uusi, alustava sopimus, lupaa parannuksia jo nyt työntekijöiden oloja parantaneeseen Accordiin.
Bangladesh Accord on laillisesti sitova sopimus kansainvälisten brändien ja ammattiliittojen välillä, jossa kiinnitetään huomiota erityisesti Bangladeshin tehtaiden palo-, sähkö- ja rakennusturvallisuuteen. Asiantuntijoiden mukaan sopimuksen sitova luonne tekee Accordista ainutlaatuisen. Tuotemerkit ovat vastuussa niille vaatteita tekevien tehtaiden turvallisuudesta, ja ne voidaan asettaa syytteeseen turvallisuusrikkomuksista. Ne voidaan myös velvoittaa parantamaan työturvallisuutta. Alkuperäinen Accord oli viisivuotinen, mutta sopimusta jatkettiin muutoksin vuoteen 2021 asti.
Näiden ominaisuuksien lisäksi uusi, syyskuussa voimaan astuva the International Accord for Health and Safety in the Textile and Garment Industry (International Accord) laajenee käsittämään yleisesti työntekijöiden terveyttä ja turvallisuutta. Sopimuksen allekirjoittaneiden brändien tulee noudattaa niin kutsuttua huolellisuusvelvoitetta niiden maailmanlaajuisissa toimitusketjuissa. Accordia on myös tarkoitus laajentaa ainakin yhteen maahan Bangladeshin ulkopuolella. Sopimus on voimassa 26 kuukautta.
Accord-sopimusta alettiin tehdä vuonna 2013 sen jälkeen, kun Rana Plazan valtava vaatetehdas romahti ja yli tuhat vaatetehtaiden työntekijää kuoli. Rana Plazan katastrofin laajuus järkytti koko maailmaa. Siksipä Accordin allekirjoittamiselle löytyi tuolloin vuonna 2013 paljonkin tahtoa. Alun perin Accordin nykymuodossaan piti loppua toukokuuhun mennessä, ja sopimusta jatkettiin lyhyesti elokuun loppuun.
Uuden Accord-sopimuksen jo allekirjoittaneet vaatebrändit julkaistaan 1. syyskuuta. The New York Times -lehden lähteiden mukaan ruotsalainen vaatebrändi H&M ja espanjalainen vaatejätti Inditex olisivat jo allekirjoittanut sopimuksen. Maailman kauppajärjestön WTO:n mukaan Bangladesh on maailman toisiksi suurin vaatteiden tuottaja.
SASK osa kansainvälistä Clean Clothes Campaign -verkostoa. Se kouluttaa ja mobilisoi kuluttajia, lobbaa yrityksiä ja hallituksia sekä tarjoaa suoraa solidaarisuustukea työntekijöille näiden kamppailussa oikeuksiensa ja parempien työolojen puolesta.
Artikkelissa on käytetty myös lähteenä Vogue-lehden artikkelia: https://www.voguebusiness.com/sustainability/the-bangladesh-accord-is-set-to-expire-heres-whats-at-risk