1 Tiedot nettisivuilla
Kohdassa ”Vastuu” on maininta ympäristövaikutuksista ja Fjällrävenin toimintaohjeista.
2 Kysely
Lähetän sähköpostilla kysymyksen repun alkuperästä nettisivuilla ilmoitettuun osoitteeseen. Kysymyksen saa esittää englanniksi tai ruotsiksi.
3 Vastaus
Fjällrävenin yritysvastuujohtajalta tulee sähköpostia 7 päivää myöhemmin: Viestissä mainitaan, että reput valmistetaan kahdessa tehtaassa Vietnamissa ja Kiinassa. Viestissä on linkki emoyhtiö Fenix Outdoorin yritysvastuuraportteihin ja tavarantoimittajalistaan. Maininta auditoinneista sekä jäsenyydestä Fair Labor Associationissa (FLA).
4 Lisäkysymys
Pyydän Fjällräveniä tarkentamaan: missä listassa mainituista tehtaista reput valmistetaan?
5 Vastaus
”Olemme päättäneet, ettemme julkista tuotekohtaisia tehdaslistoja.”
6 Asiantuntija
Finnwatchin Sonja Vartiala ehdottaa, että linkeistä voisi tutkia, mikä auditointijärjestelmä on käytössä. Niiden välillä on suuria eroja. Jos yhtiö on FLA:n jäsen, järjestön verkkosivuilta pitäisi löytyä tehtaille tehdyt auditointiraportit.
7 FLA:n verkkosivut
Sivuilta löytyy raportti, jonka mukaan Kiinan tehtaalla on ongelmia etenkin siirtotyöntekijöiden sosiaaliturvan kanssa. Työaikakirjanpitoa ei tehdä riittävän tarkasti, eivätkä kaikki työntekijät saa tarvittavaa yhden päivän vapaata viikossa. Raportista näkee myös aikataulun korjaustoimenpiteille.
8 Lopputulos
+ Emoyhtiön tehdaslistat julkisia
+ Tietoa tehdasoloista saatavilla
– Ei tietoa raaka-aineiden alkuperästä
– Puutteita työoloissa yhtiön käyttämällä tehtaalla
Termit
Fair Labour Association: Vastuullisuusverkosto, jonka jäsenyritysten on noudatettava tiettyä vastuuohjeita koko tuotantoketjussaan. Ei kuitenkaan takaa täyttä vastuullisuutta.
Auditointi: Yritystoiminnan arviointi vastuullisuuden näkökulmasta. Auditoinnin avulla halutaan taata läpinäkyvyys.
Finnwatch: Kansalaisjärjestö, joka tarkkailee etenkin suomalaisten yritysten toiminnan ihmisoikeusvaikutuksia.
Tuotantoketjujen läpinäkyvyys: Kun yritykset julkistavat tuotantoketjunsa, huonoihin työoloihin ja ympäristörikkeisiin on helpompi puuttua. Tämän takia myös SASK kampanjoi tuotannon läpinäkyvyyden lisäämiseksi.
Juttu julkaistiin SASKin uudistuneessa Työmaana maailma -lehdessä. Voit tilata lehden sekä kertoa, minkä tuotteen tuotanto-olosuhteet kiinnostavat sinua: viestinta@sask.fi.
Vinkki!
Osoita yritykselle, että tuotteiden tuotanto-olot kiinnostavat – siitäkin huolimatta, että saamasi vastaus menee yli hilseen. Sosiaalinen media on tehokas tapa vaikuttaa yrityksiin.
Lue lisää: Näin vaikutat kuluttamiesi tuotteiden valmistusoloihin (SASK 27.1.2017)