Sopimus on kauaskantoinen ja uraauurtava kansainvälinen yleissopimus, jossa vahvistetaan merityön vähimmäistyöehdot. Sopimusta pidetään avauksena, jolla taataan merityöntekijöille oikeus ihmisarvoiseen työhön.
Sopimuksella on lainvoima niissä 30 maassa ja niiden lippujen alla seilaavissa aluksissa, jotka ovat sen allekirjoittaneet ennen 20. elokuuta 2012. Tämän päivämäärän jälkeen allekirjoittaneiden maiden osalta sopimus astuu voimaan 12 kuukautta allekirjoittamispäivästä.
Suomi allekirjoitti sopimuksen tämän vuoden tammikuussa. Näin ollen sopimus saa suomalaisilla aluksilla lainvoiman vuoden vaihteessa. Suomi oli 33. allekirjoittajamaa.
Sopimus on voimassa sen allekirjoittaneiden maiden lipun alla seilaavilla aluksilla, joiden kantavuus on 500 tonnia tai enemmän. Näillä aluksilla on noudatettava sopimuksen määräyksiä työntekijöiden alaikärajasta, lepoajoista, palkanmaksusta, vuokratyövoiman käytöstä, majoituksesta, työpaikkaruokailusta, työterveydestä, työturvallisuudesta ja onnettomuuksien torjunnasta.
”Harppaus eteenpäin”
Kuljetusalojen ammattiliittojen kansainvälinen kattojärjestö ITF iloitsee sopimuksen voimaanastumisesta. Sen mukaan sopimus on ensimmäinen todellinen merityöntekijöiden perusoikeuksien julistus maailmassa.
– Sopimus edustaa merkittävää harppausta eteenpäin kansainvälisen ay-liikkeen kampanjoinnissa työelämän perusoikeuksien puolesta merenkulkualalla, ITF:n puheenjohtaja Paddy Crumlin sanoo.
Aikaisemmin merenkulkualalla on ollut kansainvälisiä sopimuksia turvallisuudesta ja henkilöstön pätevyyksistä.
– Merenkulkijoilla on nyt oma perusoikeuksien julistuksensa, joka pätee niin rahti- kuin risteilyaluksillakin, Crumlin jatkaa.
Lähteet: ITF:n tiedote, ILOn tiedote