Mistä tulee Fazerin Sinisen sokeri?

Työmaana maailma -lehdessä kuluttaja yrittää selvittää lempituotteidensa tuotanto-olosuhteita. Sarjan toisessa osassa pureudutaan Fazerin Siniseen.

Tiedot nettisivuilta

Sokerin alkuperästä ei tietoa. Kaakaon osalta Fazer kertoo käyttävänsä kolmea sertifiointijärjestelmää: UTZ, Rainforest Alliance ja Fairtrade Cocoa Programme. Lisäksi Fazerilla on oma vastuullisuusohjelma, jonka kautta osa kaakaosta hankitaan.

Kysely

Lähetän kyselyn Fazerin nettisivujen kautta. Kysyn esimerkiksi, mistä makeisissa käytetty sokeri tulee ja miten yhtiö varmistaa, että työntekijöille maksetaan elämiseen riittävää palkkaa.

Vastaus

Sähköposti päivää myöhemmin. Kotimaista juurikassokeria käytetään niin paljon kuin sitä on saatavilla. Käytännössä noin 40 prosenttia tulee muun muassa Brasiliasta, Kuubasta ja Sudanista. Fazer ei vaadi sertifioitua sokeria, mutta perusvaatimukset vastuullisuudelle on. Auditointiraportteja Fazer ei julkaise, mutta viestissä on linkki vastuullisuusraporttiin, jossa ei kuitenkaan kerrota  yksityiskohtia.

Lisäselvennys

Fazerilta tulee päivää myöhemmin lisäselvennys, että lokakuusta alkaen 40–45 prosenttia sokerista on suomalaista, 50–55 eurooppalaista juurikassokeria ja 5 prosenttia ruokosokeri Brasiliasta ja Kuubasta.

Lisäkysymys Fazerille

Kysyn, auditoidaanko Suomen ulkopuolelta tulevaa sokeria.

Vastaus

”Fazer auditoi raaka-ainetoimittajat ennen niiden hyväksymistä ja määrävälein sen jälkeen.

Euroopan ulkopuolelta tulevan sokerin/ruokosokerin osalta raaka-ainetoimittajamme auditoi toimitusketjuaan mukaan lukien viljelijät. Käymme keskustelua toimittajiemme kanssa toimitusketjusta ja sen vastuullisuudesta mukaan lukien siihen liittyvät haasteet ja kehitystarpeet.

Sokerinhankinnassa prosessi menee siten, että Fazerin toimesta auditoidaan tavarantoimittaja, joka puolestaan vastaa auditoinneista ketjussa ’taaksepäin’. Siellä käytössä myös kolmansia osapuolia.”

Asiantuntija kommentoi

Sonja Vartiala, Finnwatch: ”On hyvä, että Fazer on kehittänyt kaakaohankintansa vastuullisuutta. Sen tulisi kuitenkin ottaa käyttöön sataprosenttisesti kolmannen osapuolen sertifioimaa kaakaota ja viestiä tästä kuluttajille tuotesertifioinnilla.

Sertifikaateissa on iso ero, ja kuluttajien tulisi voida tietää mitä vastuullisuusvarmennusta heidän ostamassaan tuotteessa on käytetty. Finnwatch pitää nykyisistä sertifioinneista Reilua kauppaa kunnianhimoisimpana. Tuotteiden vastuullisuuden varmentamisessa tulee huomioida kaikki riskiraaka-aineet. Sokerin lisäksi näitä ovat esimerkiksi vanilja, mausteet, pähkinät ja palmuöljy.”

Lopputulos

– Kaakao ei sataprosenttisesti kolmannen osapuolen sertifioimaa

– Tuotteessa ei tietoa sertifikaateista

– Kaakaosertifiointien kunnianhimossa eroja

– Jää epäselväksi, valvotaanko kaikkea riskimaista tulevaa sokeria uskottavilla kolmannen osapuolen auditoinneilla

+ Sertifioidun kaakaon määrää nostettu

+ Kotimaisen sokerin määrä suuri

+ Palautteisiin vastataan nopeasti

Termit

Vastuullisuussertifiointi

Sertifikaatit varmistavat, että tuote on täyttänyt tietyt vastuullisuuskriteerit joko yhden tai useamman raaka-aineen osalta. Kriteerit koskevat esimerkiksi työntekijöiden oikeuksia ja ympäristöä. Eri sertifikaattien välillä on suuria eroja sen suhteen, miten tarkkoja ne ovat.

Auditointi

Yritystoiminnan arviointi vastuullisuuden näkökulmasta. Auditoinnin avulla halutaan taata läpinäkyvyys. Kolmannen osapuolen tekemä auditointi tarkoittaa, että riippumaton taho arvioi yritystoiminnan.

Finnwatch

kansalaisjärjestö, joka tarkkailee etenkin suomalaisten yritysten toiminnan ihmisoikeusvaikutuksia.

Finnwatchin tutkimus Kaalimaan vartijat vertaili kotimaisten yritysten käyttämiä sertifiointijärjestelmiä. Tutkimuksen mukaan Reilun Kaupan ohjelma on UTZ- ja Rainforest Alliance -sertifikaatteja kunnianhimoisempi. Finnwatch nosti myös esille, ettei kuluttajilla ole mahdollisuuksia vertailla lukemattomia erilaisia järjestelmiä ja tehdä niiden perusteella ostopäätöksiä.

Vinkki

Osoita yritykselle että tuotteiden tuotanto-olot kiinnostavat –  siitäkin huolimatta, että saamasi vastaus menee yli hilseen. Sosiaalinen media on tehokas tapa vaikuttaa yrityksiin.

Kysy

Minkä tuotteen tuo­tanto olosuhteet kiinnostavat?
Ehdota tuotetta: viestinta@sask.fi.

Tilaa Työmaana maailma kotiisi

Lehden voit tilata lähettämällä yhteystietosi viestinta@sask.fi.

Allekirjoita vetoomus

Allekirjoita Finnwatchin vetoomus vastuullisemman suklaan puolesta täällä.

Jaa artikkeli: