Suomen yhdeksäs Nenäpäivä-keräys huipentuu tänään 6. marraskuuta. Nenäpäivä-kampanjan visiona on Suomi, jossa jokainen edistää kehitysmaiden lasten ihmisarvoisen elämän toteutumista. Kampanja edistää globaalia oikeudenmukaisuutta viihteen ja yhteisen kansanliikkeen voimalla.
SASK on yksi järjestöistä, jotka vievät avun perille. Viime vuonna keräystuotto ylsi 3,69 miljoonaan euroon, joista SASKin osuus oli noin 315 000 euroa. Nenäpäivä-varoin tuetaan SASKin työtä lasten ja perheiden hyväksi muun muassa Ghanassa, Intiassa ja Kolumbiassa.
Ammattiliitot ja jäsenet vahvasti mukana
Nenäpäivään osallistuu jälleen suuri joukko suomalaisia ammattiliittoja, -osastoja ja -järjestöjä. Myös SASKin kannatusjäsenet ja aktiivit ovat järjestäneet tapahtumia keräyspotin kasvattamiseksi. Esimerkiksi Kuopiossa SASKin kunnon työn lähettiläät toteuttivat talkoovoimin rock-musiikin ystäville suunnatun Nenärockin sekä lastentapahtuma Nenäkidsin Kylpylähotelli Rauhalahdessa.
– Kun päätimme huhtikuun lähettiläskoulutuksessa alkaa järjestää Nenäpäivätapahtumaa, emme tunteneet toisiamme etukäteen, kertoo kuopiolainen kunnon työn lähettiläs Tapio Vainikainen. – Saimme lopulta huikean määrän tukijoita ja esiintyjiä mukaan.
Kuopion lisäksi tapahtumia järjestetään 20 paikkakunnalla ympäri Suomen.
Kampanja huipentuu tänään Nenäpäiväshow’hun
Nenäpäiväkampanja huipentuu tänään perjantaina Nenäpäiväshow’hun. Yle TV2:lla kello 19:00 alkavassa ohjelmassa kasvatetaan keräyspottia musiikin, sketsiviihteen ja kehitysmaatarinoiden keinoin, ja lavalle nousee illan aikana suuri joukko suomalaisia eturivin artisteja ja näyttelijöitä.
Keräykseen voi osallistua 15. marraskuuta asti lahjoittamalla esimerkiksi verkkopankissa, tekstiviestitse tai soittamalla keräysnumeroon. Lisätietoa lahjoitustavoista löydät Nenäpäivän verkkosivuilta.