Yritysvastuulakia ajaa yli sadan yrityksen, järjestön ja ammattiliiton yhteinen Ykkösketjuun-kampanja. Yritysten tulisi pyrkiä lain myötä varmistamaan, ettei niiden tuotantoketjuissa ole lapsityövoiman hyväksikäyttöä, pakkotyötä tai muita ihmisoikeusloukkauksia. Tilaisuudessa puhunut elinkeinoministeri Mika Lintilä (kesk.) piti selvänä, että ihmisoikeuksia vahvistava yritysvastuulaki nousee keväällä hallitusneuvotteluihin riippumatta siitä, mikä tulevan hallituksen kokoonpano on.
– En pidä kansallisen yritysvastuulain tekemistä mahdottomana, Lintilä sanoi.
Oikeusministeri Antti Häkkänen (kok.) katsoi, että Suomen tulee olla aloitteellinen globaalien tuotantoketjujen läpinäkyvyyden lisäämisessä. Häkkänen lupaili teemaa myös kokoomuksen vaaliohjelmaan.
SDP:n ja vihreiden kansanedustajat Sanna Marin ja Ville Niinistö antoivat yritysvastuulaille voimakkaan tukensa.
– Jos uskomme markkinatalouteen, meidän on luotava sellaiset säännöt, että myös tuotannon haittavaikutukset näkyvät tuotteiden hinnoissa, Niinistö sanoi. Marin peräänkuulutti riittävän kunnianhimoista lainsäädäntöä, joka ei salli yritysten viher- tai ihmisoikeuspesua.
Yritykset vaativat tiukempaa sääntelyä itselleen
Yritysvastuulaki on jo voimassa Ranskassa, ja myös Sveitsissä laki on etenemässä parlamentin ylähuoneeseen. Laki velvoittaisi Suomessa toimivat yritykset kartoittamaan ja vähentämään toimintansa ja tuotantoketjujensa ihmisoikeusriskejä. Sekä Suomessa että maailmalla lakia ovat ajaneet myös yritykset itse, jotta yksikään ihmisoikeuksista piittaamaton yritys ei saisi epäreilua kilpailuetua.
– Ihmisoikeuksilla ei voi kilpailla. Periaatteessa Kesko ei halua lisää sääntelyä, mutta tämä on niin hyvä juttu, että antaa mennä vaan, sanoi Keskon vastuullisuusjohtaja Matti Kalervo.
Myös Finlaysonin luova johtaja Jukka Kurttila sanoi, ettei yrityksellä ole mitään ongelmaa yrityksiä sitovien ihmisoikeussääntöjen kanssa.
– Tässä kampanjassa haetaan kaikille yrityksille yhteisiä, reiluja pelisääntöjä.
Yritysvastuulakia ajavassa kampanjassa ovat mukana myös S-ryhmä, Stockmann, Fazer, Paulig, Kotipizza, Sampo Group sekä kymmeniä muita suuria ja pk-sektorin yrityksiä.
Kuluttajat vaativat yrityksiltä läpinäkyvyyttä
Seminaarissa luovutettiin myös Suomessa toimiville elintarvike-, tekstiili- ja ravitsemusalan yrityksille suunnattu Tunne ketjusi -haaste. Haasteen on allekirjoittanut yli 7 400 suomalaista, jotka vaativat yrityksiltä vastuullisesti tuotettua ruokaa ja tekstiileitä. Vetoomuksessa pyydetään myös, että yritykset kertovat kuluttajille tuotteidensa ja raaka-aineidensa alkuperästä ja tuotanto-oloista.
Haastekampanjan järjestivät SASK, Reilu kauppa ry ja Eettisen kaupan puolesta ry.
Haluatko sinäkin Suomen ykkösketjuun yritysvastuuasioissa?
Jos haluat, että tuleva eduskunta säätää yritysvastuulain, joka velvoittaa yrityksiä välttämään ja vähentämään toimintansa kielteisiä ihmisoikeusvaikutuksia, allekirjoita!