Suomen nykyinen lainsäädäntö ei estä yrityksiä markkinoimasta Suomessa esimerkiksi hikipajoissa tuotettuja tuotteita. Yritysvastuulaki puuttuu ongelmaan velvoittamalla yritykset huolehtimaan ihmisoikeuksista niiden arvoketjuissa.
– Laki perustuisi YK:n yritysvastuuperiaatteissa määriteltyyn huolellisuusvelvoitteeseen, sanoo #ykkösketjuun-kampanjaa koordinoivan Finnwatchin toiminnanjohtaja Sonja Vartiala.
Huolellisuusvelvoitteen myötä yrityksillä tulisi olla käytössään asianmukaiset prosessit toimintansa kielteisten ihmisoikeusvaikutusten tunnistamiseksi, välttämiseksi ja vähentämiseksi.
Laki etenee eri puolilla Eurooppaa
– Vastaavaa lainsäädäntöä on voimassa jo Ranskassa. Yritysvastuulaki on valmisteilla myös Sveitsissä, Saksassa, Alankomaissa ja monessa muussa maassa. Suomen tulee siirtyä yritysvastuun edelläkävijämaiden joukkoon, sanoo SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta.
Yritysvastuulakia ajaa yli 135 yrityksen ja järjestön yhteinen #ykkösketjuun-kampanja.
– Yritykset, ammattiyhdistysliike ja kansalaisyhteiskunta ovat yhdistäneet voimansa ihmisoikeuksien puolesta. Haluamme, että ihmisoikeuksien kunnioittaminen ei ole yrityksille enää jatkossa vapaaehtoista, sanoo Hannes Bengs, Pure Waste -yrityksen perustaja.
Myös SASK on mukana Ykkösketjuun-kampanjassa, joka huipentuu tänään käynnistyvään toimintaviikkoon. Kampanja näkyy Helsingissä Narinkkatorilla ja Musiikkitalolla, ja aktivistit jakavat Pauligin tarjoamia #ykkösketjuun-kahveja ehdokkaille ympäri Suomen.